sobota, 23 listopada 2013

Orzechowiec czyli cud, miód i orzeszki

             Oj...nabrałam ochoty
na jakieś przekładany placek. Taki z orzechami.
Znalazłam taki pysznie wyglądający u  Dorotki.
Z doświadczenia wiem, że ma niesamowite przepisy, więc żal było znowu z któregoś nie skorzystać.
Ciasto jest kruche, wierzch składający się z zestawu orzechy włoskie i miód odpowiednio słodki, a masa budyniowa delikatna, co równoważy smak całości. A właśnie - nie chciałam mieć takiej słodkiej masy , więc zmniejszyłam ilość cukru w masie budyniowej.
Można by rzec - cud, miód i orzeszki :)

                      Składniki:

    Ciasto:
  •  3 szklanki mąki pszennej
  • 2/3 szklanki cukru
  • 150g masła
  • 2 jajka
  • 2 łyżki miodu
  • 2 łyżeczki sody oczyszczonej
Masa budyniowa:
  • 3 szklanki mleka
  • 2 opakowania budyniu śmietankowego 
  • 5 łyżek cukru
  • 250 miękkiego masła lub masła roślinnego
Warstwa orzechowa:
  • 250 g orzechów włoskich
  • 75 g masła
  • 2 łyżki miodu
  • 5 łyżek cukru
Zagnieść ciasto z podanych składników, wstawić na około pół godziny do lodówki.
Ugotować budyń wg przepisu, ale z 3 szklankami mleka. Zostawić do wystygnięcia ( budyniu nie mieszać podczas studzenia , bo wtedy zrobi się rzadki i nie wyjdzie jak trzeba ).

Miękkie masło utrzeć, następnie dodawać po jednej łyżce zimnego budyniu i cały czas ucierać. Zmiksować całość na pulchną masę.

Formę 24 x 35 cm wyłożyć papierem do pieczenia. Kruche ciasto podzielić na dwie części. Jedną cześć wyłożyć do blaszki, wyrównać ( np.szklanką bez ucha ) i upiec w temp. 180°C około 10 minut. Zostawić do ostudzenia.

 Masło ( 75 g ) z cukrem i miodem gotować do momentu , aż rozpuści się cukier. Dodać posiekane orzechy, wymieszać i gotować jeszcze przez chwilkę.

Drugą część ciasta wyłożyć na blaszkę, wyrównać i nałożyć na nią  warstwę orzechowa.Wstawić do piekarnika również na 10 minut w 180°C.

Gotowe placki przełożyć masą budyniową, górę oczywiście przykryć plackiem z orzechami.
Wstawić ciasto do lodówki  co najmniej na dobę, choć najlepsze jest po dwóch dniach.

31 komentarzy:

  1. wgląda rewelacyjnie:) lubię takie ciasta:)

    OdpowiedzUsuń
  2. No rzeczywiście cud ! Pycha :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja dodałabym i...pychotka. Ale smacznie się zrobiło :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Moje ulubione cisto z masą!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda Pysznie:) Dziś będzie mój debiut w pieczeniu takiego ciasta mam nadzieje że udany.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno będzie udany :) Pozdrawiam

      Usuń
    2. Ciasto wlaśnie w piekarniku :) zapach orzechów cudowny

      Usuń
  6. Super wygląda.dzisiaj spróbuję swoich sił.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dosłownie słodka pychotka :):):)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciasto bardzo smaczne, zwłaszcza na 2/3 dzień....Ja zamiast masła dodałam margarynę do masy budyniowej, nie czuć tłuszczu w smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pewnie smakuje jeszcze lepiej niż wygląda :)

    OdpowiedzUsuń
  10. wygląda świetnie i pewnie jeszcze lepiej smakuje :) mam zamiar dzisiaj je upiec, co prawda nie jestem jeszcze dobra w pieczeniu ciast ale mam nadzieje ze mi wyjdzie :D trzymajcie kciuki ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Spod przed wylozeniem masy budyniowej warto posmarowac powidlami sliwkowymi-kwaskowosc przelamie slodycz budyniu i orzechow w miodzie.

    OdpowiedzUsuń
  12. Super ciacho mniam polecam ��

    OdpowiedzUsuń
  13. Właśnie ostatni spod w piekarniku. Chyba za bardzo pospieazylam się z budyniem i dałam lekko ciepły, nie wiem czy wyjdzie. :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Ciasto jest znakomite przepis nie sprawia trudności. Wszyscy się zajadają. U mnie na wigilie obowiązkowo musi być 😊

    OdpowiedzUsuń
  15. Właśnie piecze się pierwsza połowa,a smak ciasta pamiętam z czasów .młodości

    OdpowiedzUsuń
  16. Czy to ciasto.mozna zamrozic? Nic mu sie nie stanie?

    OdpowiedzUsuń
  17. Ja robiła jest przepyszny najlepszy ��

    OdpowiedzUsuń
  18. Czy piekarnik musi być nagrzany?

    OdpowiedzUsuń
  19. Co roku robię to ciasto, najlepsza możliwa wersja, jest po prostu cudowne! ♥

    OdpowiedzUsuń
  20. Jak nie mam czasu to w mleku rozpuszczam masło z cukrem dodaje budyń i też jest super.

    OdpowiedzUsuń

Podziel się opinią ze mną i innymi. Podpisz się,proszę imieniem lub choćby pseudonimem. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz i pozdrawiam :)