czwartek, 4 lipca 2013

Tort śmietankowy z masą budyniową

                    
     Zbliżały się urodziny koleżanki. Miało to być dla niej szczególne święto. Chcieliśmy jej zrobić niespodziankę, a to miała być jedna z nich.Upiekłam dla niej od wszystkich tort.Wiedziałam tylko, że nie mogło być tam nic z kakao. W piekarniku rósł jasny biszkopt o wymiarach 25cm i do dzieła. Przepis na masę znalazłam         
tutaj, troszeczkę zmieniłam co nieco na swoje potrzeby.

 
           Składniki na biszkopt :
  • 6 dużych jaj
  • 1 szklanka cukru
  • 1,5 szklanki mąki tortowej
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
    Żółtka oddzielone od białek wyłożyć do naczynia i wymieszać z proszkiem do pieczenia (wyrobić łyżką jak na kogel-mogel). Mieszać do chwili, aż "zbieleją" i zostawić na 10-15 minut do wyrośnięcia.
    Białka ze szczyptą soli ubić na sztywna pianę, następnie wsypywać powoli cukier. Ubijać do momentu, aż cukier nie będzie wyczuwalny.
    Do ubitych białek dodać żółtka i wymieszać mikserem na wolnych obrotach. Wsypywać powoli 
mąkę i całość mieszać łyżką  (biszkopt będzie delikatniejszy i pulchny ). Natłuścić tortownicę o wymiarach 25 cm., wlać ciasto, wyrównać, żeby równo się upiekł.
    Nagrzać lekko piekarnik. Piec 40-45min (ja piekę na termoobiegu) w temp. 180°C.
Ściągnąć obręcz tortownicy, żeby biszkopt mógł dobrze wystygnąć . Jeszcze ciepły, ale nie gorący obrócić i położyć dnem do góry, wtedy się wyrówna i nie będzie "górki". Jeśli macie problemy z odciągnięciem dna tortownicy od ciasta, wystarczy położyć na nie mokrą ściereczkę na kilka chwil.
            Składniki na poncz do nasączania biszkopta:
  •  250 ml słabej herbaty
  • sok z wyciśniętej połówki cytryny
  • 2-3 łyżeczki cukru
            Składniki na masę budyniową:
  • 2 szklanki  mleka
  • 8 łyżek cukru
  • 2 łyżki mąki tortowej
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej
  • 1 budyń śmietankowy
  • 1 kostka miękkiego masła
Z dwóch szklanek mleka odlać 3/4 szklanki i wymieszać z budyniem, cukrem i mąką. Resztę mleka zagotować w rondlu (rondel można wcześniej przepłukać wodą, wtedy budyń nie będzie przywierał do dna).
Na gotujące mleko wlać  rozmącony budyń z dodatkami i cały czas mieszać do zagotowania się budyniu.
Odstawić do wystudzenia.
Miękkie masło utrzeć na gładką, puszystą masę. Dodawać stopniowo po łyżce budyń, cały czas miksując.
Można dodać odrobinę kwasku cytrynowego dla "złamania" smaku.

Inne dodatki:
  • dżem morelowy lub brzoskwiniowy do przełożenia
  • 1/2 litra śmietanki 30%
  •  masa śmietanowa o smaku śmietankowym do obłożenia tortu
  • szklanka wiórków kokosowych
  • 8szt. Rafaello-opcjonalnie 
lub inne dodatki do ozdobienia

          Biszkopt przekroić na 3 blaty, każdy nasączyć "ponczem" zrobionym z 250ml herbaty z dodatkiem wyciśniętej cytryny, odrobiny cukru.
 Na pierwszy biszkopt nałożyć obręcz tortownicy i wyłożyć dżem brzoskwiniowy (lub morelowy), położyć drugi biszkopt i wyłożyć na niego masę budyniową, przykryć ostatnim biszkoptem.
Włożyć ciasto do lodówki, żeby masa stężała.
W międzyczasie wiórki kokosowe zrumienić bez tłuszczu na patelni.
Ubić śmietanę 30% i pod koniec ubijania dodać masę śmietanową. Przygotowaną  masę włożyć na 30 minut do lodówki.
Obłożyć tort masą śmietanową, boki  i górę podsypać wiórkami, na wierzch położyć Rafaello lub dekorować wg. uznania.

22 komentarze:

  1. Piękny torcik:) Wspaniały i na pewno w smaku super!!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Jakiej masy używasz do robienia ozdób na tort? Ja ostatnio ubijałam śmietanę i jak ją wyciskałam z rękawa cukierniczego, to wychodziły mi takie "bobki" a nie piękne wzorki. W czym był problem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj akurat użyłam masę śmietanową Dr.Oetkera.Masa jest gęsta. Jeśli chcesz ozdabiać tort tylko ubitą śmietaną to moim zdaniem powinnaś podczas ubijania dodać śmietan-fixa, który powoduje ,że masa jest zwarta i się nie "rozciapie" podczas ozdabiania.

      Usuń
  3. Mam pytanie, jak chce zrobić masę z 2 budyniow to wszystkie składniki podwójnie dać ?

    OdpowiedzUsuń
  4. Ma Pani jakaś technikę do posypania tortu kokosem, że jest tak ładnie w każdym miejscu. ?

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie sprawdzam Twój przepis z własnymi modyfikacjami. Zdjęcie będzie opublikowane na : https://www.facebook.com/plocka.akademia.kulinarna?fref=ts

    OdpowiedzUsuń
  6. Rewelacyjny przepis, rodzina była zachwycona ciastem;)

    OdpowiedzUsuń
  7. caly poncz Pani zuzyla? bo wydaje mi sie ze 250ml hernaty plus sok z polowy cytryny to bardzo duzo i blaty przemokna

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zużyłam prawie cały poncz, została jakaś tam końcówka. Blaty tortu nie przemokły, to wiem na pewno, ponieważ razem z gośćmi również go jadłam.Pozdrawiam :)

      Usuń
  8. Właśnie przestudiowałam przepis... w czwartek wyprawiam kinder party dla mojej małej dwulatki i szukałam jakiegoś przepisu na torcik, który również dzieci mogłyby zjeść - dlatego nie wybrałam zamawiania w cukierni.... oooj...zobaczymy, czy podołam :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie znalazłam nigdzie tej masy śmietanowej:( Tylko smietan-fix. Myślę, że się zsiądzie na tyle, by dodać opłatkowe kwiatuszki i ozdobny opłatek z rysunkiem na wierzch...? Jak myślisz...?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, na pewno śmietan-fix Ci wystarczy, wtedy bita śmietana podejdzie wodą.

      Usuń
  10. Oj napewno wykorzystam na urodzinki mojej przyszłej dwulatki!! Wyglada super, a składniki sprawiają ze można zrobić taki tort dla dziecka :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam pytanie. czy moge dzien wczesniej zrobic ten tort? chcialabym zrobic go dzisiaj bo jutro bedzie mala uroczystosc na urodziny córeczki. Dziekuje za odpowiedz

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak najbardziej,dzień wcześniej można zrobić i wstawić do lodówki :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Masa śmietanowa to inaczej może być mascarpone?

    OdpowiedzUsuń

Podziel się opinią ze mną i innymi. Podpisz się,proszę imieniem lub choćby pseudonimem. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz i pozdrawiam :)