poniedziałek, 1 lipca 2013

Bułki pszenno-żytnie ze słonecznikiem

                                  Lubię słonecznik.Na bułce również. To chyba najsmaczniejsze pieczywko jakie do tej pory upiekłam i wyjątkowo wszystkim bardzo smakowały,  nawet moim pociechom. 
Nieważne czy z szynką, serem czy samym masłem..one rozpływają się w ustach.
Z jednej porcji wyszło mi świeżutkich 10 bułek.
                                   
                 Składniki:
  • 1 ½ szklanki mąki pszennej
  • 1 ½ szklanki mąki żytniej (u mnie typ 720)
  • ok. 1 szklanki wody
  • 15g świeżych drożdży
  • 3 łyżki oleju
  • 3 łyżki słonecznika
  • ½ szklanki słonecznika do obtoczenia
  • 1 łyżeczka soli
  • 1 jajko roztrzepane z łyżką mleka (do posmarowania bułek przed pieczeniem )

                 Drożdże wymieszać w niewielkiej ilości wody. Do miski wsypać obydwie mąki, sól, 3 łyżki słonecznika i wlać drożdże. Dolać olej i stopniowo wodę. Zagnieść ciasto, które powinno delikatnie kleić się do rąk.
Ciasto obsypać delikatnie mąką, przykryć i odstawić do wyrastania na 30–40 minut.
Słonecznik lekko podrumienić na patelni bez tłuszczu (taki jest jest smaczniejszy) .
Wyrośnięte ciasto wyrobić  ponownie, następnie uformować je w prostokąt. Dla ułatwienia można ręce i blat obsypać  mąką.
Podzielić ciasto na 9-10 porcji,  każdą uformować, posmarować roztrzepanym jajkiem i obsypać ziarnami słonecznika.Ułożyć na blaszce e wyłożonej pergaminem. Bułki ponownie odstawić na 30 minut do wyrośnięcia.
Piec w temperaturze 180ºC przez ok. 15 do 20 minut.
 Bułki studzić na kratce.

4 komentarze:

  1. Jakie bułeczki...ja ostatnio piekłam z cebulą i też prostokąty. Nie ma to jak własny wypiek:) pozdrawim

    OdpowiedzUsuń
  2. a co robimy z "1 jajko roztrzepane z łyżką mleka" ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Racja, nie napisałam.Dziękuje za interwencję. Przed pieczeniem smarujemy bułki i posypujemy słonecznikiem.Wpis poprawiony.Pozdrawiam.

      Usuń

Podziel się opinią ze mną i innymi. Podpisz się,proszę imieniem lub choćby pseudonimem. Dziękuję za każdy pozostawiony komentarz i pozdrawiam :)